Sabtu, 9 Mei 2009

YAKINLAH PADA ALLAH...




Allah menguji setiap manusia dengan apa yang manusia itu boleh pikul…

Allah bagi kita semua ujian dan dugaan… Sama ada ringan atau berat bukan menjadi persoalan…

Tapi Allah yakin pada kita,hambaNya yang kita boleh lalui dan hadapi dgn penuh rasa keinsafan dan ketaqwaan terhadapNya semata….

Allah takkan menguji kita dengan sesuatu yg Dia tau kite tak boleh nak lalui…

Allah lebih memahami kite… Dia lebih mengerti dan kenal akan diri kita..

Mungkin sahaja kini kita mencari erti hidup…Atau mungkin dalam proses utk mncari identiti diri….

Namun Allah telah kenal kita dr azali lg kerna Dialah yang menciptakan kita…

Kerna itu Allah yakin pada kita utk melalui setiap ujian Nya…

Jadi kenapa kita sendiri merasakan dugaan itu teramat payah? dan mengatakan kita tak boleh melakukan dan melaluinya?

Sedangkan…Allah yakin dengan kita..yakin yang kita boleh melalui ujianNya..

Aku ulangi… Allah YAKIN dengan kita…tapi kita yang sering tak yakin pada diri kita dlm melalui ujian dan taqdirNya…

Redha dan sabarlah….dengan setiap dugaan yg mendatang..

Ya…

Ianya payah ianya sukar ianya pahit….

Tapi jika Pencipta kita sendiri yakin yang kite boleh melaluinya tanpa hilang aqidah…kenapa kite merasa tak yakin pd diri kite? dan terus hanyut dlm dunia tanpa bicara?

Allah menyayangi kita… sgt sayang pd kita…

Aku nak kite bersama2 muhasabah diri...

kita bersama tabah dlm ujian yg kita hadapi ini…

tak kisah lah apa sahaja…

walaupun dugaan antara kita semua berlainan…

Tapi niatnya tetap satu…iaitu.. aku redha dugaan yg Allah beri ini hanya kerana Allah semata2…

ingt lah wahai teman…

dunia ni sementara cuma…

gembira..happy…ketawa dan senyuman tu biarlah kekal hingga akhirat..

jangan disini kita tersenyum bahagia…di akhirat menangis derita….

Semakin dewasa aku dlm meniti kehidupan ini..semakin terbuka luas minda aku…

Alhamdulillah kini..aku redha sepenuhnya padaMu ya Rabb…

Kekdg aku neh…tgh nangis ke tension ke tp Alhamdulillah aku mampu kawal emosi aku dgn baik di hadapan org mahupun teman2 di sini..hehehe… tu kire menukar emosi dlm sekelip mata la…

Aku mendapat ilham…setelah aku sekali lagi menghayati perjalanan hidup Nabi Muhammad…

Kehidupan Nabi jauh lebih payah drpd kehidupan aku..jauh lebih sedih..jauh lebih derita….

Kisah dan dugaan mungkin hampir sama..namun kisah nabi seribu kali lebih hebat dr kisah kite semue ni….

Dan tengoklah cara kite mendapat dugaan dgn cara Nabi Muhammad dapat dugaan… sangat berlainan…

Nabi Muhammad adalah contoh yg amat bagus dan terbaik yg telah Allah berikan kpd kite…

Kerana Nabi Muhammad melalui jln penuh berliku bermula Beliau berada di rahim ibunya hinggalah wafatnya Baginda S.A.W.

renung2kanlah…




Tiada ulasan: